Het vredesakkoord tussen de VS en Iran is onzeker na de beschietingen van Hezbollah-doelen in Beiroet. Al dagenlang wordt er gepraat over een einde aan de oorlog.
Een beladen stemming om het inwonersaantal van Zwitserland te beperken tot tien miljoen is gewonnen door het ‘nee-kamp’, tot grote opluchting van economen en bedrijven.
STX handelt in emissierechten. Het begon als een bedrijfje op de gracht, maar heeft nu kantoren op vijf continenten en een miljardenomzet. Intussen woedt een harde strijd tussen de aandeelhouders.
Het AI-overzicht dat Google genereert, is een ‘zelfstandige weergave’ van informatie waar het techbedrijf zelf verantwoordelijk voor is, aldus een Duits vonnis. Google zal zelf meer onderzoek moeten doen.
De Britse premier Starmer meldt op sociale media dat met de entering van de Smyrtos ‘een nieuwe klap’ is uitgedeeld aan het oorlogsregime van Vladimir Poetin.
Het Duitse onlineplatform Kaufland komt naar Nederland. De Nederlandse consument kan kiezen uit steeds meer grote, internationale webwinkels om inkopen te doen. Experts sluiten ‘een bloedbad’ onder de aanbieders niet uit.
De raad van commissarissen spreekt van ‘verhoogde onzekerheid’ voor de staalproducent uit IJmuiden. Financieel bestuurder Hans Turkesteen incasseerde de hoogste beloning.
De Amsterdamse private-equityfirma Parcom kijkt naar nieuwe aandeelhouders voor het defensiebedrijf dat radarsystemen maakt voor het detecteren van drones. Een beursgang is ook een optie.
Het kabinet zoekt naar steun voor de begroting, bijvoorbeeld bij Pro. VVD-leider Yesilgöz zag op het VVD-partijcongres weinig in de linkse wens om belastingen te verhogen.
De handel in het aandeel verliep ordelijk. Banken en brokers moesten in de eerste uren miljoenen orders verwerken. Uniek was dat Nederlandse particuliere beleggers mee konden doen aan de emissie.
Bij de bouw van een krijgsgevangenenkamp in Groningen kijken zelfs geen militaire bouwopzichters mee. ‘Het bedrijfsleven zorgt voor creatieve oplossingen.’
FD-lezers reageren op het vergelijken van kosten van pensioenfondsen, hoe we beter kunnen communiceren, de stabiliteit van kernenergiebeleid en of een recente financiële impuls wel zo bijzonder was.
Europa is goedkoper dan de VS, minder afhankelijk van de AI-hype en toch structureel onderschat door beleggers. Maar kunnen we eigenlijk wel samenwerken als het erop aankomt?